Zzzzzz power

Zzzz

 

Slaap is en blijft een van de meest onderschatte manieren om aan je gezondheid te werken. 5 à 6 uurtjes per nacht is echt niet voldoende en we weten dat wel, maar we doen er niet meteen iets aan. Heb je kleine kids?

Even geen tijd? Pik dan zeker deze tips mee die jou slaap snel kunnen verbeteren.
Wil je meer weten? We gaan vandaag al even dieper in op 1 item, laat het ons gerust weten als je ook over de andere items meer achtergrond wil.

  1. Vermijd stress. Uiteraard kan dit niet altijd, maar probeer zoveel mogelijk te anticiperen en voor te bereiden. Zorg voor een goede planning, zorg dat je altijd dat liedje bijhebt waar je zo vrolijk van wordt, probeer in oplossingen te denken ipv problemen
  2. iStuff is een no-go. Zet een half uur voor je gaat slapen alle electronica uit en hou ze weg uit de slaapkamer. Lees nog even iets of oefen je buikademhaling
  3. Kruip op tijd onder de wol. Het is een cliché, maar soms is het gewoon waar. Probeer ten laatste om 23u in je bed te liggen. Zorg ervoor dat morgen een dag is om naar uit te kijken.
  4. Slaap genoeg. Iedereen kent wel iemand die ‘maar 5u nodig heeft’ maar zelfs die persoon zou fitter en gezonder zijn met wat meer slaap. Mik op 7-8 uurtjes. De eerste 3-4u heb je nodig voor je lichamelijk herstel en de tweede 3-4u heb je nodig voor je mentaal herstel.
  5. Hou de slaapkamer koel. Je lichaam moet afkoelen tijdens je slaap. Een warme slaapkamer of die flanellen pyjama hinderen je herstel tijdens je nachtrust.

Stress: Stress zorgt voor een piek in cortisol, het hormoon dat je alert maakt. File, de kids, de drukte van het huishouden, je partner, je werk,… allemaal zorgen ze voor een verhoogde cortisolproductie. Je lever, die cortisol afbreekt, kan niet bijhouden en je zit met een overschot aan cortisol in je bloed als je gaat slapen. Zo geraak je minder goed in je diepe slaap en dat is net waar je herstel gebeurt.

Stay tuned for more!