10
01
2017

Core & upper body: Game winners

By Bram 0

De meeste sporters trainen bovenlichaam en core ondermaats. In een heleboel disciplines zorgen die lichaamsdelen net voor balans, explosiviteit en kracht. Onderschat het belang van een goede, sportspecifieke trainingsmethode dus niet.
 Krachtige voetballersbenen produceren meer snelheid dankzij een sterke middenlijn en bovenlichaam. In de eerste meters genereer je meer explosiviteit, en haal je dus meer rendement uit je spierkracht. Dat maakt het verschil tussen de bal wel of niet hebben. Bovendien heb je meer body in de duels en sta je steviger aan de bal.


Unilaterale balsporten
zoals tennis en squash vereisen balans om blessures te vermijden. Door de herhaaldelijk korte, belastende inspanningen is een goede stabiliteit bovenaan cruciaal. Je lichaam vangt de schokken beter op als het in evenwicht is en je klopt harder en preciezer terug doordat de krachttransfer veel beter verloopt.

Voor wielrenners die klachtenvrij willen blijven, zijn sterke schouders en buikspieren essentieel. De voorovergebogen uren op de fiets belasten de nek en rug continu. Daarenboven slijten wielrenners, zoals iedereen, vaak hun dagen in de auto of achter hun computer in dezelfde houding. Ze hebben dus ontzettend veel baat bij het trainen van zwakkere delen in hun gestel.


 Volley- en handballers
krijgen vaak te maken met blessures door de repetitieve bewegingen met lage impact. Door de schoudergordel te stabiliseren en de spieren tussen de schouderbladen sterker te maken, ga je correcter en natuurlijker door je beweging en zo vermijd je blessures.

Basketballers verbeteren hun passing game aanzienlijk door wat extra werk te steken in schouderstabiliteit en push-patronen. Een brede body geeft je voordeel onder de ring en een sterke core zorgt voor explosievere richtingsveranderingen.
Aarzel dus niet en laat je begeleiden bij de uitwerking van een schema. Verbeter je sportprestaties en blijf blessurevrij dankzij een stabiele core en een sterk bovenlichaam.